Sahabat Sejati

Wednesday 2 June 2010

Cerita kucing: miau miau...

“Banyaknya kucing, rasanya dulu tak banyak macam ni,” kata isteri saya.

“Dah jadi tempat pembuangan kucing pulak pasar ikan ni,” saya menjawab.

Kami ke pasar untuk membeli lauk buat makan tengahari. Sesuatu yang amat saya perasan ialah jumlah kucing di pasar ini semakin banyak. Ada yang jantan, betina. Ada yang dewasa dan masih kecil mengekori ibu.

“Tetapi bagus juga buang di sini, sisa makanan banyak, lagipun boleh menghindarkan tikus serta ular. Kalau buang di tempat yang tiada orang, menganiaya pula,” saya mengomel sendirian.

Minat kucing

Saya memang minat memelihara kucing. Masa budak-budak dahulu saya banyak memelihara kucing. Ada yang jantan dan ada yang betina. Saya bermain dengannya, memandikannya, tidur pun dengan kucing.

Minat kepada kucing mengalir kepada anak saya. Yang paling sukakan kucing ialah anak perempuan saya, angah. Jika makan di kedai dia boleh tidak jadi makan kerana asyik melayan kucing. Kadang-kadang sampai makanannya terbahagi dua dengan kucing, sama banyak. Kalau pergi ke mana-mana, pantang berjumpa kucing pasti hendak dibawa balik.

Saya teringat satu kisah yang diceritakan oleh guru semasa bersekolah dulu. Ia kisah mengenai kucing. Apabila saya fikirkan ia benar-benar sesuatu yang tersirat dan sentiasa kita lupa. Oleh itu marilah kita renungkan betapa lalainya kita dan alpanya kita. Begini kisahnya.

Telah datang seorang ahli sufi di hadapan rumah serang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sedang memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kepada lelaki tersebut, “kenapa kamu pukul kucing yang lemah ini?” jawab lelaki tersebut, “Aku telah menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dalam keadaan yang tersangat lemah dan kesejukan, kemudian aku mengambilnya dan memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar-benar sihat, tetapi apabila sihat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku.”

Kemudian berkatalah ahli sufi tersebut, “Ini sebenarnya peringatan dan tamsilan antara kita dengan Allah. Dia telah memelihara kita sejak dari kecil yang tersangat lemah dan dhaif, lalu Allah beri kita makan, minum, pakaian dan segala-galanya tetapi setelah begitu banyak kebaikan dan nikmat Allah yang kita kecapi, kita derhaka kepada-Nya. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya Allah, walaupun kita derhaka kepada-Nya, Dia masih belum menyeksa atau memukul kita dengan azab-Nya.”

Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut kerana mengenangkan dosa-dosanya terhadap Allah. Jika ia lambat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkan atas kesalahannya di mahkamah Allah kelak kerana percubaan mendera kucingnya…

Merenung nikmat Allah

"Dan diberikan kepadamu semua (sumber keperluanmu) yang kamu mohonkan. Sekiranya kamu (cuba hitung) kurniaan Allah, maka tidak akan terhitung olehmu (berapa jumlahnya). Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan engkar (tidak mensyukuri nikmat Allah). (Ibrahim: 34)

Saban masa dan ketika kita menikmati kurnian Allah. Ketika mula dilahirkan, berbagai nikmat yang tidak putus-putus. Lihatlah apa yang ada pada diri kita. Penglihatan, pendengaran, akal fikiran, kesihatan dan lain-lain lagi. Pasti tidak akan habis jika mahu dihitung satu persatu. Namun, mungkin kita terlepas pandang dan terlupa nikmat itu.

Setiap butir nasi yang dimakan, setiap teguk air yang diminum, setiap zarah udara yang kita sedut, bahkan apa sahaja adalah menunjukkan betapa penyayangnya Allah swt kepada kita.

Namun demikian, ramai manusia yang seolah-olah lupa daratan. Mereka mengambil nikmat Allah tetapi lupa untuk bersyukur kepada-Nya. Ramai yang tidak bersolat dan engkar akan suruha-Nya, bahkan tidak sedikit yang melakukan perkara-perkara yang menjadi tegahan-Nya. Tetapi dengan sifat Rahman-Nya yang luas, Dia tetap memberikan kurniaan-Nya kepada semua makhluk sama ada taat atau tidak.

"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

Allah mengulangi ayat di atas sebanyak 31 kali di dalam surah Ar-Rahman, sebagai amaran dan ingatan serta muhasabah diri, supaya kita menilai semula sejauh mana kesyukuran kita terhadap nikmat-Nya.

Ingatlah, saban masa dan ketika kita berhajat kepada Allah. Oleh itu, perbanyakkanlah berterima kasih kepada-Nya, iaitu dengan sentiasa mengabdikan diri kepada-Nya. Tinggalkan perkara-perkara maksiat. Mudah-mudahan kita termasuk ke dalam golongan yang sentiasa bersyukur. Wallahu a`lam.

0 comments:

Post a Comment