Sahabat Sejati

Thursday 26 August 2010

Berilah tangisan keinsafan..


Anas ra. berkata: Rasulullah saw bersabda di dalam satu khutbahnya: "Andaikata kamu mengetahui sebagaimana yang aku ketahui, nescaya kau akan sedikit ketawa dan banyak menangis." Anas berkata: seketika itu para sahabat menutup muka masing-masing sambil menangis teresak-esak.

Hari ini aku juga menangis, menangis dan terus menangis. Tetapi tangisanku amat jauh bezanya dengan tangisan para solehin. Jika para solehin menangis kerana mengenang nasibnya di akhirat, bagaimana pula aku? Mungkin aku menangis kerana takut kehilangan dunia, atau mungkin kerana takutkan kematianku. Tangisan yang datang dari hati yang lalai dan tidak redha akan ketentuan-Nya.

Kalau para solehin takut berpisah dengan iman dan terluput rasa cinta kepada Ilahi, bagaimana pula diriku? Mungkin aku takut berpisah dengan dosa dan maksiat. Jika mereka takut menghadapi akhirat yang panjang masanya, amat dahsyat keadaannya, tetapi aku bagaikan tenang menghadapinya.

Tetapi tatkala para solehin berani menghadapi gelombang hidup serta ujian dunia, aku pula tersepuk rebah lantaran kecewa kerana gagal dalam hidup. Betapa lemahnya jiwa ini...

Ya Tuhan, bantulah diri ini, berilah kekuatan menghadapi hari-hari mendatang.

0 comments:

Post a Comment