Sahabat Sejati

Tuesday 17 January 2012

Bagaikan hilang sebahagian nikmat kehidupan

“Aduh...aduh...”

Saya memejamkan mata sambil menekup telapak tangan pada pipi sebelah kanan. Air mata kesakitan bagai tidak tertahan-tahan. Sakitnya hingga ke gusi atas dan bawah, bahkan berdenyut-denyut hingga mencucuk-cucuk ke dalam telinga kanan.

Apa yang dilakukan serba tidak kena. Berdiri salah, duduk pun salah, berbaring juga sama. Akhirnya saya hanya berjalan mundar-mandir semata-mata untuk melupakan kesakitan.

Sakit gigi!

Semua petua sudah dicuba. Berkumur dengan air garam, sumbatkan cengkih di celah gigi. Memang berkesan tetapi hanya sebentar.

Saat-saat sakit begini apa sahaja cara mahu diguna. Akhirnya setelah memakan 2 biji panadol serta menampal plaster berubat, alhamdulillah kurang sedikit sakit yang menggigit. Bolehlah melelapkan mata seketika. Sambil melayan kesakitan saya menggosok-gosok pipi dengan harapan denyut-denyut kesakitan segera pergi.

Teringat ketika bergaduh dengan sepupu semasa kecil dahulu, saya pernah menggigit lengannya sehingga berbekas gigitan. Dia menangis semahunya kerana kesakitan. Terasa menyesal kerana menyalahguna nikmat yang diberi, sedangkan saya telah berjanji untuk menjaganya di alam roh dahulu.

Jam di dinding sudah pun menghampiri pukul 3 pagi.

“Ya Allah...sembuhkanlah sakit gigiku ini, sudah tidak tertahan rasanya. Ya Allah...hamba-Mu memohon dengan penuh pengharapan kerana di tangan-Mu kunci segala kesembuhan”

Di dalam gelap saya berdoa tidak henti-henti. Terdetik sedikit perasaan marah kerana doa tidak bersambut. Astaghfirullah...

Bagaikan hilang sebahagian nikmat kehidupan

Pagi hari saya bangun dengan sedikit kelegaan. Syukur kerana sakit gigi telah pun tidak terasa. Tekad mahu berjumpa doktor gigi segera hilang begitu sahaja. Doa yang dipanjatkan pada malam tadi juga lantas kian terlupa. Benarlah sifat manusia ini, tatkala merasakan dirinya cukup sempurna, hilang harapan dan munajat...

Menjelang tengahari sakit gigi datang kembali. Dalam keadaan demikian saya segera ke klinik gigi untuk mendapatkan rawatan. Alhamdulillah, Dia yang mendatangkan kesakitan Dia jua yang menyembuhkan. Sesungguhnya nikmat kesembuhan amat bermakna bagi diri saya setelah melalui malam yang bagaikan ‘hilang sebahagian nikmat kehidupan’. Saya merasakannya.

Mensyukuri nikmat kesihatan

Benar-benar kesihatan adalah nikmat yang tidak terperi. Ia bagai kehidupan itu sendiri. Kita tidak akan dapat menikmati kehidupan tanpa kesihatan yang baik.

Hampir seluruh kebahagiaan dan nikmat hidup bergantung kepada kesihatan. Ada benarnya, makanan yang lazat menjadi sebaliknya ketika sakit. Suara anak-anak yang biasanya keletah menghiburkan, terasa amat mengganggu dan membosankan. Tilam yang empuk sudah tidak terasa enaknya. Semuanya lenyap apabila tiada kesihatan.

Rasulullah saw pernah mengingatkan agar tidak mensia-siakan “masa sihat sebelum datangnya waktu sakit.”

Sesungguhnya kesihatan adalah kurniaan Allah SWT. Sebarang perlakuan yang boleh menjejaskan kesihatan seumpama mencampakkan diri ke dalam kebinasaan. Ada sebahagian manusia yang tidak menghargai anugerah kesihatan kepadanya. Justeru, lihatlah ada kalangan yang membinasakan diri dengan penggunaan dadah, arak dan sebagainya.

Selalunya kita akan tersedar nikmat kesihatan setelah terlantar sakit. Demikianlah seadanya, saya menginsafi hakikat itu.

Saya cuma sakit gigi, tetapi terasa hilang sebahagian nikmat kehidupan. Maka, pergunakanlah kesihatan dengan sebaiknya. Isilah dengan kemanfaatan untuk duniawi dan ukhrawi, kerana semuanya amat mudah ketika sihat.

Cukuplah kesihatan itu sebagai pengajaran buat mereka yang mahu berfikir!

0 comments:

Post a Comment