Sahabat Sejati

Tuesday 29 October 2013

Cetusan rasa: Bonda

Mencium tangan bonda sudah mampu memutikkan damai rasa. Apatah lagi dapat mendakap dan memeluknya, bagaikan hilang segala rontaan jiwa yang bersarang. Resah dan gelisah seakan terbang menjauh entah ke mana.

Itulah nikmatnya dapat kembali ke dalam sebahagian diri kita.

Sebahagian daripada diri saya adalah diri bonda. Dalam denyut nadi bonda ada denyutan nadi saya. Dalam hela nafas bonda ada hela nafas saya. Saya pernah berkongsi nyawa dengan bonda. Saya datang dari DIA melalui dia. Bonda yang berlipat kesabaran mengandungkan saya, bonda yang berbagi nyawa melahirkan saya, bonda yang menyingkirkan penat lelah membesarkan saya dan bonda juga yang menelan kesusahan semata-mata mahu melihat saya menjadi ‘manusia’.

Sesungguhnya adalah suatu yang sangat indah dan apabila kita dapat bersama seorang ibu yang membesarkan kita dengan penuh kasih sayang. Kasih sayang seorang ibu kepada anaknya seumpama aliran air yang tiada hentinya. Mengalir dan terus mengalir. Sebagai anak kita adalah bekas tadahan kasih sayangnya. Kemanakah tumpahnya kasih sayang seorang ibu, jika bukan kepada anaknya.

Oleh itu, jangan dibiarkan ianya mengalir ke lembah yang sia-sia, binalah tadahan yang dapat memberikan manfaat kepadanya. Jadilah takungan yang sentiasa menyuburkan kehidupan yang baik baginya di akhirat nanti.

Tebarkanlah nilai kasih sayang kepadanya sehingga ia tidak melihat kita melainkan kebaikan semata-mata.

Bondaku...al-Fatihah. (24.09.1947 - 18.09.2011)

0 comments:

Post a Comment