Sahabat Sejati

Thursday 17 October 2013

Semakin hilang seri??


Tengahari semalam saya menghantar anak sulong ke Terminal bas untuk pulang ke asramanya. Hari ini beliau akan memulakan semula persekolahan setelah bercuti sempena hari raya aidiladha. Manakala anak kedua saya pula akan pulang ke asramanya pada hari Sabtu kerana negeri Terengganu memulakan persekolahan pada hari Ahad.

Urusan seharian berjalan seperti biasa, bagaikan tiada perbezaan biarpun baru hari kedua `aidiladha. Saya seperti terlupa sesuatu, sepatutnya kita semua masih di dalam ‘suasana’ raya. Namun saya mula menyedari, saya merintih kerana semakin kehilangan ‘suasana’ itu.

Dari tahun ke tahun saya merasakan sambutan hari raya semakin hilang serinya. Saya melihat realiti itu di tempat saya. Samada hari raya aidilfitri ataupun hari raya aidiladha. Yang paling ketara ialah hari raya aidiladha. Kalaulah tidak kerana ada sembelihan korban serta alunan takbir selama 4 hari termasuk 3 hari Tasyrik, mungkin hilang terus kemeriahannya dan tidak nampak seperti hari raya.

Saya teringat semasa budak-budak dahulu. Hari raya aidilfitri dan aidiladha lebih kurang sama sahaja meriahnya. Di saat orang dewasa menguruskan sembelihan binatang korban, kami pula menjelajah dari rumah ke rumah untuk mengutip duit raya. Penduduk kampung masih lagi menyediakan juadah untuk dihidangkan kepada tetamu yang berkunjung. Rasanya jika zaman ini dibuat begitu mungkin nampak pelik dan aneh. Biasanya selepas proses menyembelih dan mengagihkan daging korban, maka selesailah rutin `aidiladha. Masing-masing akan pulang ke rumah dan menjalani kehidupan seperti hari-hari yang lain.

Di sesetengah negara Arab hari raya aidiladha disebut `aidul kabiir (hari raya besar) manakala hari raya aidilfitri disebut `aidul soghiir (hari raya kecil). Untuk solat sunat hari raya aidiladha, jemaah akan datang ke masjid sebelum subuh lagi. Selepas solat subuh di pagi `aidul kabiir, mereka tidak akan pulang ke rumah. Mereka akan menunggu sehingga masuk waktu dhuha, kemudian barulah solat hari raya dikerjakan. Selepas itu barulah menyembelih binatang korban dengan suasana yang sangat meriah.

“Negeri Kelantan cuti hari raya haji 2 hari...” kata sahabat saya sewaktu kami berbual-bual seminggu sebelum `aidiladha.

Di Malaysia, sambutan hari raya `aidiladha lebih terasa kemeriahannya di negeri Kelantan. Saya mempunyai ramai sahabat dari negeri yang mendapat jolokan negeri serambi mekah itu. Tidak hairanlah jika menjelang `aidiladha mereka akan mengambil cuti 3, 4 hari untuk pulang ke sana. Apa yang istimewa hari raya `aidiladha di sana berbanding di tempat lain?

Kata mereka, jangan terkejut kalau melihat raya korban lebih meriah berbanding raya puasa. Ada juadah seperti raya puasa, ada tradisi kunjung-mengunjung dan ada juga sebilangan yang menghulur duit raya kepada kanak-kanak.

Di Kelantan juga, binatang korban agak banyak memandangkan majoriti penduduknya adalah Melayu Islam. Kata sahabat saya lagi, kalau boleh setiap keluarga akan cuba berkongsi bahagian untuk melaksanakan ibadat korban dan menguruskan sendiri kerja-kerja seperti menyembelih, melapah kemudian membahagi-bahagi kepada penduduk kampung.

Pada malam atau keesokan hari pula, biasanya akan ada tuan rumah yang akan membuat kenduri. Pendekata, di sana sini meriah dengan makan kenduri.

“Wah, kalau macam tu memang meriah!” saya mengiakan cerita sahabat tadi. Dia tersenyum.

Namun jauh di sudut hati, saya melihat realitinya di tempat saya bukan sahaja `aidiladha, bahkan aidilfitri pun sudah semakin hilang serinya.

0 comments:

Post a Comment