Sahabat Sejati

Sunday 22 December 2013

Bicara santai: Hati-hati teman



"Ishh...betul ke? Macam tak percaya je.” Saya menjelaskan pandangan.

Tidak masuk akal. Takkan semurah itu. Jika di kedai tak dapat harga seperti yang tertera itu.

Semalam saya ke pasar tani di tempat saya. Hajat untuk membeli sedikit keperluan dapur. Pasar tani di tempat saya setiap petang Sabtu dan agak sibuk penjual dan pengunjung. Itu belum lagi pasar malam yang di antara tersibuk di daerah Kuantan.

Di antara gerai yang menjadi ‘wajib’ singgah setiap kali ke pasar tani ialah gerai milik sepasang suami isteri. Gerainya menjual sayuran tetapi tidaklah sebanyak mana lebih kurang lima atau enam jenis sayuran sahaja, yang banyak ialah daun ulam seperti pucuk pegaga, pucuk serai kayu, pucuk tenggek burung, pucuk mata ayam dan bermacam-macam lagi. Harganya pun murah, Cuma RM1 seikat. Kebiasaannya saya membeli pucuk tenggek burung dan pucuk pegaga.

Sedang saya menapak dari gerai ke gerai, tiba-tiba sampai di satu gerai (sekadar meja tanpa kanopi) yang menjual Thumbdrive dan SD card. Terkejut. Tidak logik melihat harganya. Cukup murah hingga tidak masuk akal. Bayangkan Thumbdrive yang berkapasiti 64GB hanya 10 dan yang cukup menakjubkan lagi Thumbdrive yang berkapasiti 128GB dijual dengan harga RM20. Ishh, memang betul tak masuk akal. Saya lihat terdapat tiga gerai yang menjual barangan yang sama tetapi kedudukannya berjauhan dia antara satu sama lain.

Saya membelek-belek juga tetapi merasa sangsi dengannya. Yalah, kalau di kedai takkan dapat harga sedemikian. Saya tidak membelinya kerana lebih beranggapan ianya tiruan. Memang, dari pandangan kasar nampak sama sahaja. Jenama pun sama dengan yang berada di pasaran sekarang.

(Foto: Tranungkite.net)

Ketika melayari internet saya terbaca satu artikel yang ditulis berkaitan perkara ini. Rupa-rupanya ia dijual juga di pasar malam tempat lain. Macam ada sindiket pula???

Dalam artikel itu tertulis:
“Awas kesemua itu adalah Thumb Drive tiruan. Daripada pandangan kasar, ia seolah-olah Thumb Drive original. Sebenarnya Thumb Drive tersebut mempunyai kapasiti yang mungkin tak sampai pun 1 GB, tetapi ianya telah digodam. Jadi ia boleh menunjukkan jumlah kapasiti yang lebih besar daripada kapasiti sebenar Thumb Drive tersebut. Cara untuk mengujinya cukup mudah. Katakanlah anda membeli Thumb Drive yang berkapasiti 16 GB. Cuba anda salin apa-apa saja bahan bagi memenuhi 25% atau 50% ruangan kapasiti Thumb Drive tersebut. Jika file di dalamnya ada yang corrupt dan tidak boleh dibaca oleh komputer maka sahlah Thumb Drive tersebut adalah tiruan.” (Tranungkite.net)

Oleh itu, berhati-hati. Yang penting jangan beli SD card atau Thumbdrive di pasar malam, bimbang jika tertipu. lainlah jika si penjual itu rakan-rakan kita. Mudah sikit nak tahu tiruan atau tidak. Apa pun untuk selamat beli terus di kedai-kedai telekomunikasi. Tapi kalau di kedai berkenaan pun menyusup masuk juga yang tiruan, bagaimana pula? Insya-Allah, selamat, ada gerenti.

1 comments:

Rintihan HambaMu said...

Allah..mcm2 zmn skrg ni. kena banyak hati-hati.
jzkk perkongsiannya.

Post a Comment