Sahabat Sejati

Thursday 12 December 2013

Cetusan rasa: Selepas banjir (bukan leteran)

 'Operasi membersih Musolla ar-Raudhah'

Alhamdulillah, cuaca semakin baik. Sang matahari sudah pun memunculkan wajahnya, biarpun sekali-sekala hujan turun, tetapi tidaklah selebat ketika banjir tempohari. Dapatlah sekadar untuk mengeringkan kain baju di ampaian. Dua tiga hari lepas berlegar berita mengenai banjir gelombang kedua yang di katakan akan melanda, harap-harap tidak menjadi kenyataan. Bimbang juga. Allahu musta'an.

Kehidupan seharian juga telah pun berjalan seperti biasa. Yang bekerja telah mula menjalankan tugas, saya juga demikian. Rumah yang dicemari lumpur banjir pun sudah selesai dicuci. Barang-barang yang berada di tingkat atas telah pun diturunkan, manakala yang rosak pula dikumpul dan telah diangkut oleh pihak perbandaran. Tidak banyak barang-barang saya yang rosak kerana ada yang sempat dinaikkan ke tingkat atas. Yang pertama saya selamatkan ialah buku-buku yang sederetan di dalam rak. Penat naik turun tangga mengangkut buku-buku dan juga barang-barang lain. Mujur anak-anak boleh diharap membantu sama, termasuk si kecil Haikal sama naik.

'Wassap dari sahabat, menjemur buku'

Saya menerima wassap dari seorang sahabat menunjukkan gambar buku-bukunya sedang dijemur di perkarangan rumah. Sebahagian yang lain pula rosak teruk dan tidak dapat diselamatkan. Rumah sahabat saya ini di antara yang teruk terjejas. Kebanyakan buku-bukunya itu digunakan semasa menuntut di universiti al-Azhar. Mudah-mudahan sahabat saya ini diberikan ketabahan dan kesabaran untuk menghadapi musibah ini. Saya percaya beliau seorang yang tabah.

Imbas kembali

Saya teringat, pada pagi sebelum air bah saya telah menulis: Secara logik, melihat kepada keadaan taman perumahan saya, tidak mungkin ia dinaiki air. Saya bukan bercakap takbur, jauh sekali menidakkan kuasa-Nya. Saya bercakap berdasarkan pengalaman yang lepas-lepas. Memang, selama saya tinggal di sini banjir tidak pernah berlaku.

Namun, apa yg berlaku pada hari itu adalah sebaliknya. Kawasan perumahan saya telah dinaiki. Beberapa rumah jiran teruk dilanda banjir. Ada yang di dalam rumah air separas pingggang. Tiada mustahil apa yang dikehendaki Allah SWT. Cukuplah bagi-Nya berkata "kun", maka terjadilah ia sebagaimana yang dikehendaki.

Pada malam air bah, saya membawa keluarga menuju ke pusat pemindahan. Tinggal di pusat pemindahan adalah suatu pengalaman yang menarik dan sentiasa diingati. Sebelum ini saya hanya melihat di kaca tv atau membaca di dada akhbar suasana di pusat pemindahan. Akhirnya saya sendiri diberi peluang untuk merasai tinggal di situ. Selesa?? Namun, saya tetap bersyukur tinggal di pusat pemindahan itu. 

Ada seorang menteri yang berkata bahawa pengurusan banjir di Malaysia adalah yang terbaik berbanding negara lain. Mahu tergelak saya mendengarnya. Saya sendiri tinggal di pusat pemindahan, merasai sendiri keadaan itu. Tidak tahu di mana rasionalnya kenyataan menteri tersebut. Ada pula sesetengah pusat pemindahan banjir yang turut ditenggelami banjir. Benar, ia berlaku di daerah saya.


Saya melihat di internet keadaan pusat pemindahan di luar negara dan membandingkan dengan negara kita. Negara bukan Islam seperti Jepun dan Thailand saya kira sangat terbaik dalam menguruskan mangsa bencana alam. Penggunaan partition atau khemah persendirian lebih praktikal. Mangsa pemindahan bebas untuk membuka aurat, menukar pakaian serta para ibu lebih selesa untuk menyusukan anak-anak.

Ada pula yang berkata, bencana di tempat kita tidak lama jadi tidak sesuai penggunaan khemah tersebut. Bagi saya, ia bukan masalah lama atau sebentar tetapi keselesaan mangsa di hadapan ramai yang bukan mahram.

Saya amat berharap mereka yang bertanggungjawab dalam masalah ini mengambil iktibar dan pendekatan yang lebih Islamik dalam menanganinya. Fikir-fikirkanlah.

Kesedihan dan kekesalan

Terbit kekesalan melihat keadaan di pusat pemindahan. Saya melihat ada sebahagian yang tidak mengambil peduli tentang aurat. Manakala yang bersembahyang pula hanya beberapa kerat sahaja. Mungkin ada yang berkata sukar kerana dengan air yang terhad dan keadaan tempat yang tidak sesuai. Mungkin juga ada yang memberikan alasan tahap melampau iaitu darurat. jadi, tak perlu solat. Boleh ke begitu?

Jika golongan wanita, tentunya tidak mengapa kerana mereka mempunyai alasan yang kita sedia maklum. Benar atau tidak terpulang kepada mereka. Tetapi saya lihat kaum lelaki pun sama kecil besar, tua muda, ramai yang tidak mendirikannya. Namun, saya tidak mengatakan semuanya tidak sembahyang.

'Gambar hiasan: Banjir di Kuantan'

Sedih. Kita telah ditimpa musibah, sepatutnya ini menjadikan kita lebih banyak bermunajat dan memohon keampunan Allah. Mudah-mudahan dengan musibah yang melanda ini memberikan keinsafan dan mendekatkan lagi hubungan dengan Allah. Tetapi bagaimana Allah mahu mencurahkan belas kasihan jika perintah-Nya kita engkar. Ketika di timpa musibah pun kita masih lagi berani melanggar perintah-Nya, agaknya jika dalam keadaan selesa bagaimana pula?

Islam adalah agama yang mudah dan memudahkan. Islam mengatur dari sekecil-kecil urusan kepada sebesar-besar urusan. Islam mengajar bagaimana cara memotong kuku sehingga bagaimana cara mentadbir negara. Islam sentiasa ada jawapan kepada apa sahaja permasalahan.

Dalam keadaan biasa memang kita perlu bersolat dalam keadaan sempurna. Namun, dalam keadaan tertentu kita dibenarkan mempermudahkannya. Contohnya, kita boleh melakukan jamak dan qasar apabila di dalam musafir. Boleh sembahyang dalam keadaan duduk, baring, mengiring, sehingga dengan isyarat mata jika sudah habis upaya. Untuk berwudhuk tidak memerlukan air yang banyak, secawan air pun sudah mencukupi. Malahan jika tiada air boleh bertayamum atau sembahyang menghormati waktu tanpa berwudhuk.

Pendekata, tiada alasan untuk meninggalkannya. Bahkan semua ini terletak pada keinginan diri sendiri.

Semoga Allah SWT berkenan mengampunkan kita semua.

“Apakah manusia mengira, ia akan dibiarkan sahaja, mengatakan kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji?” (al-Ankabut: 2)

0 comments:

Post a Comment