Sahabat Sejati

Friday 23 January 2015

Taman syurga: KULIAH AGAMA Bersama Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah


Assalamualaikum warahmatullah.
Kepada yang berdekatan dan berkelapangan, dijemput hadir ke program majlis ilmu bersama al-Fadhil Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah.
JUMAAT (23 JANUARI 2015)
: Khutbah Jumaat dan Kuliah Maghrib di Masjid Qaryah Balok

SABTU (24 JANUARI 2015)
: Kuliah Subuh di Surau Taman Idaman Bayu, Cengal Lempong

Biodata ringkas: 

Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah dilahirkan di Kuching,Sarawak pada 22 Disember1980. Memulakan alam persekolahan di SRK Kg Selampit, Lundu dan seterusnya ke SMK Lundu dalam bahagian Kuching. Memeluk Islam pada tahun 2002 dan mendaftar secara rasminya pada 23 September 2003 di M.A.I. Selangor. Kemudian mengikuti pengajian awal dalam bidang agama di Institut Dakwah Islamiah PERKIM, Kelantan. Seterusnya ke Madrasah Al-Irsyad, Penang, Kuliyyah Pondok Darul Nai’m, Kelantan dan Madrasah Al-Hidayah,Terengganu.

Berasal dari keluarga yang menganuti Kristian Katolik. Ibu dan 2 orang abangnya merupakan penganut yang taat dan mempunyai jawatan dalam gereja. Beliau sendiri pernah menjadi Pembantu Paderi selama beberapa tahun sebelum mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Telah berjaya mengislamkan 13 individu termasuk 1 keluarga sepanjang berdakwah dilapangan dakwah melalui internet, diskusi dan lain-lain.

Kini aktif menyampaikan ceramah, kuliah, membentang kertas kerja, ahli panel forum di jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan korporat dan swasta, institusi pendidikan seperti SMK, Universiti dan Institut Latihan, masjid dan surau seluruh negara. Beliau juga sering dijemput jabatan kerajaan, swasta mahupun institusi pendidikan dan syarikat-syarikat motivasi dan latihan ke program atau kem remaja sebagai penceramah, ketua fasilitator mahupun sebagai Pengarah Program. 

Catatan Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah:

"Pada pertengahan tahun 2002, ketika masih bekerja di Sunway Pyramid, saya terlibat dalam gangsterism, kaki pub dan disko. Ketika saya benar-benar dihimpit pelbagai masalah. Suatu pagi ketika balik dari disko, saya cuba melelapkan mata setelah meminum arak demi untuk melupakan masalah dan mencari ketenangan. Namun ia tetap berlegar-legar dalam fikiran saya bahkan wajah ibu, ayah dan adik-adik di kampung membuatkan saya semakin tidak keruan. Dalam keadaan seperti itulah azan subuh berkumandang dari masjid yang terletak tidak jauh dari apartment yang saya duduki. Itulah permulaan hati saya terbuka untuk mengenali Islam dengan lebih mendalam.

Kerana azan pertama tersebut membuatkan hadirnya perasaan damai dan tenang yang tidak pernah saya miliki sebelum itu walaupun tidak saya fahami maksud kalimah azan tersebut. Selesai seruan azan tersebut saya menangis seperti anak kecil didalam bilik saya kerana mengenangkan ibu bapa dan adik-adik yang tidak pernah saya ambil peduli setelah saya berhijrah ke Semenanjung dari Sarawak. Hati saya memohon agar Tuhan memberikan saya petunjuk untuk berubah dari kehidupan yang penuh dengan sosial. Itulah kali pertama saya menangis sperti anak kecil dan kali kedua saya menangis sperti anak kecil adalah ketika saya difitnah semasa saya dalam proses mendalami ilmu agama.

Ucapan Saudara Idris Tawfik ini benar-benar membuatkan saya sebak kerana saya sendiri menemui hidayah dari Allah Ta'ala melalui pembacaan dalam bab solat. Pada suatu ketika, saya telah terbeli sebuah buku berjudul PEMBERSIH KALBU, karya Imam al-Ghazali. Ketika membaca bab solat yang menceritakan tentang didikan ataupun rahsia Allah dalam solat. Saya merasakan suatu perasaan yang hadir dalam diri saya yang amat sukar untuk saya jelaskan.

Pembacaan demi pembacaan dan renungan demi renungan membuatkan saya yakin bahawa solat cara Islam adalah formula terbaik untuk mengenali diri dan al-Khaliq. Bahkan dengan Islam sahajalah saya mampu mengubah liku-liku perjalanan hidup saya. Alhamdulillah, Allah Maha Pemurah. Hari ini saya bangkit dari kehidupan di alam jahiliyyah kepada Islam.

Saiydina Umar al-Khattab pernah menyebut dalam kata-katanya yang mahsyur : "Sesungguhnya ikatan yang ada pada Islam akan terungkai satu demi satu,apabila munculnya dari kalangan umat Islam,yang mana mereka ini tidak kenal apa itu jahiliyah.

Allahu Akbar!!! Pengalaman hidup di alam jahiliyyah banyak mengajar saya erti menghargai dan mensyukuri nikmat Iman dan Islam. Daripada berbilion masyarakat bukan Islam di atas muka bumi ini, Allah memilih Saudara Idris Tawfik dan saya untuk menyusuri jejak langkah orang-orang yang beriman kepadaNya.

Benarlah firman Allah Ta'ala: "Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah, akan diberiNya hidayah,lalu dilapangkan dadanya untuk menerima Islam".

Abdullah Ibnu Mas'ud bertanya akan Nabi Sollallahu A'laihi Wasallam: "Apakah yang dimaksudkan dengan dilapangkan dada itu Ya Rasulullah? Jawab Baginda: "Cahaya (hidayah) di masukkan kedalam hatinya".

Sehingga kini, dalam kuliah mahupun ceramah saya sering menekankan dalam masalah didikan dan rahsia Allah dalam solat. Begitu juga penekanan dalam memahami dan menghayati ta'rif mendirikan solat dengan menunaikan solat. Hari ini, umat Islam kebanyakannya menunaikan solat, mereka sebenarnya belum lagi mendirikan solat. Tanyalah apa rahsia Allah ketika ketika lurus dan rapatkan saf, ketika kita bertakbir untuk memulakan solat, ketika kita qiyam dalam keadaan menghadap qiblat, memandang tempat ruku', sujud dan lain-lain lagi. Pasti ramai yang tidak mengetahuinya.

Bagaimana kita hendak mendabik dada mengaku kita telah mendirikan solat. Allahu Ya Rabbi...

Kata Idris Tawfiq lagi: "Dan pada peringkat saya membaca petikan daripada ayat 83 dalam Surah al-Maidah yang bermaksud: "Dan apabila mereka mendengar al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah,engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan mereka mengetatahui (dari Kitab mereka) akan kebenaran (al-Quran)" 

Tidak semena-mena hati saya begitu sayu oleh makna ayat itu. Saya tidak mampu menahan air mata yang gugur walaupun berusaha untuk melindunginya daripada dilihat oleh anak murid saya". 

Sebelum daripada itu, beliau telah membaca ayat ke 82. Begitu hebatnya ayat-ayat Allah Ta'ala sehingga mampu menggetarkan hati manusia, mampu mengalirkan air mata manusia bahkan mampu melembutkan hati manusia yang keras.

1 comments:

paridah said...

assalam dik ustaz...alangkah indahnya dpt memasuki taman2 syurga majlis ilmu yg diadakan. jgn lepaskan peluangnya. apalagi mendengar kuliah drpd ustaz yg menempuhi pelbagai pengalamn sukar dlm kehidupan sebelum mendapat hidayah Allah..subhanallah.

Post a Comment