Sahabat Sejati

Thursday 23 April 2015

Poskad dari Warszawa, Panorama Starego Miasta

 Ini poskadnya

Sudah lama saya tidak menerima kiriman poskad. Kali terakhir jika saya tidak lupa ialah ketika zaman belajar dulu. Maknanya memang cukup lama. Masa itu poskad yang menjadi pilihan adalah gambar pemandangan. Kami mengirim poskad gambar pemandangan di negeri Pahang kepada sahabat di Kelantan, Terengganu, Kedah, Melaka, Johor dan sebagainya. Mereka pula membalas poskad gambar pemandangan negeri mereka. Seronok sangat!

Semalam, terkejut juga apabila melihat ada sekeping poskad di dalam peti surat. Siapa pula yang berkenan mengirimkan kepada saya. Cantik juga gambar lukisan bangunan di tepi sungai yang tertulis Warszawa, Panorama Starego Miasta. Manakala di sebelah belakangnya pula tertera cop “WARSZAWA 20032015” dan dengan setem yang sangat berlainan dengan setem yang biasa saya lihat. Melihat pada tarikh copnya, bermakna ia telah dipos pada bulan lepas. Lamanya masa yang diambil untuk sampai ke tangan saya. 

Rupa-rupanya poskad ini kiriman daripada seorang pelajar yang pernah menjalani latihan di bawah seliaan saya dulu. Saya mendapat tahu sekarang ini dia sedang menjalani kursus di Poland selama 6 bulan. Patut pun sebulan poskad yang dikirimkan baru sampai, dari Poland rupanya. Hmm, ingat juga kat mantan tok guru hang ye.. (senyum). 

 Setem dengan cop Warszawa

Saya menghubungi beliau melalui aplikasi whatsapp untuk mengucapkan terima kasih di atas kiriman poskad tersebut. Katanya, poskad tersebut bukanlah semata untuk berkomunikasi. Yalah, jika diikutkan, mahu berhubung lebih mudah melalui email, atau melalui whatsapp yang sangat canggih dan pantas hari ini. Tetapi ia lebih kepada cenderahati untuk kenang-kenangan. ‘Oklah’ juga, saya mahu menjejakkan kaki ke Poland, entah zaman bila agaknya. Dapat poskad dengan setem dan cop dari Poland pun sudah memadai (senyum).

Sebenarnya ramai juga pelajar yang telah menjalani latihan di bawah seliaan saya. Ada di peringkat diploma dan ada yang ijazah. Dalam ramai-ramai itu, ada yang masih berhubung dan ramai juga yang telah terputus khabar berita. Namun mereka semua tetap diingatan dan doa saya. 

“Encik Wan, saya nak menjemput encik Wan sekeluarga ke majlis perkahwinan saya...” Beritahu seorang bekas pelajar kepada saya melalui telefon pada suatu hari.

“Insya-Allah...”

Mudah-mudahan dengan sedikit ilmu yang diberikan kepada mereka, akan menjadi amal jariah yang tidak putus-putus mengalir daripada perbendaharaan-Nya, setelah ketiadaanku nanti. Saya mengharapkannya.

Rasulullah saw bersabda: “Dari Abu Hurairah ra. bahawa Nabi Muhammad saw bersabda: "Apabila mati seorang anak Adam mka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain dan anak yang soleh yang berdoa untuknya." (Hadis sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

1 comments:

Unknown said...

boleh juga nih gambarnya sangat cantik dan enak di lihat...Obat Sakit Pinggang

Post a Comment