Sahabat Sejati

Friday 11 September 2015

Bicara Santai: Seputar malam ini...

Bergegas saya pulang ke rumah usai solat isyak tadi. Terpaksa menolak ajakan beberapa sahabat untuk berborak di anjung surau. Malam ini saya perlu menghadiri satu mesyuarat di surau Taman Idaman Bayu, kira-kira 10 minit dari taman perumahan rumah saya. Tidak sempat menukar pakaian, saya segera menghidupkan enjin kereta. Jika diikutkan hati saya mahu bermotosikal sahaja, tetapi melihat rintik-rintik hujan yang mulai turun berkabus, hasrat tersebut terpaksa saya batalkan. Takkan nak meredah hujan, malam-malam begini. Usia-usia begini mudah sangat dihinggapi demam atau selsema. Nampaknya pergi dengan kereta adalah pilihan yang sesuai. 

Sekarang ini boleh dikatakan hampir setiap malam hujan di tempat saya. Bezanya samada lebat atau tidak. Saya menjangkakan ia adalah permulaan memasuki musim tengkujuh. Teringat pula pengalaman ditimpa musibah banjir dua tahun lalu yang menyebabkan saya sekeluarga terpaksa mengikuti pakej percutian 4 hari 3 malam di dewan orang ramai berhampiran. Namun ia bukanlah sesuatu yang sangat ‘meresahkan’ kerana hikmah dan pengajarannya tetap ada tatkala direnungkan. Apatah lagi sebagai seorang muslim kita diwajibkan beriman dengan qada` dan qadar Yang Esa. Si sisi yang lain, sekurang-kurangnya ia dapat menambah pengalaman dan cerita kehidupan. Mudah-mudahan tahun ini tidak berlaku bah di tempat saya, insya-Allah. 

Kebetulan kuliah maghrib tadi habis lewat, maka solat isyak juga bermula lewat. Itu yang saya agak tergesa-gesa mengejar masa. Walaupun tempat mesyuarat tidak berapa jauh, tetapi melihat jam ditangan, ternyata saya telah terlewat. Kasihan pada sahabat-sahabat yang lain sedang menunggu-nunggu kedatangan saya. Bukannya apa, jika bermula awal, maka habis pun awal juga. Senyum. 

Kuliah maghrib di surau tadi berkisar mengenai pelaksanaan ibadat qurban. Saya rasa sebilangan surau dan masjid lain pun sama, memandangkan tidak lama lagi umat Islam akan menyambut hari raya Aidil Adha. Saya beranggapan memang sepatutnya dibuat ulangkaji serta diperkemaskan mana-mana yang kurang berkaitan ibadat qurban ini. Walaupun setiap tahun tajuk yang sama, namun pengulangan semula amat penting. Maklumlah "Melayu mudah lupa". Jangan marah, saya sekadar meminjam kata-kata keramat salah seorang mantan pemimpin negara satu ketika dahulu. Tersenyum saya mengingatkan kata-kata itu yang akhirnya menjadi viral seketika. Bagi saya, bukan hanya Melayu yang mudah lupa, Cina mudah lupa, India pun mudah lupa, 'omputeh' pun sama. 

Tanpa sedar saya telah pun sampai di perkarangan surau Perumahan Idaman Bayu. Beberapa sahabat sedang menunggu. Alhamdulillah, mesyuarat berjalan dengan lancar. Oh ya, sebenarnya malam ini adalah mesyuarat jawatankuasa hebahan dan promosi untuk program Himpunan Anak Muda Merdeka Negeri Pahang atau ringkasnya HIMMAH. Program julung-julung kali ini akan diadakan di Kompleks al-Makmur, Simpang Kerdau pada 16 September nanti, bersempena dengan sambutan Hari Malaysia. Bermacam-macam acara yang telah disusun bermula seawal 8 pagi sehingga berakhir jam 12 malam. 

Di antara acara yang ada ialah jamuan rakyat, rawatan kesihatan percuma, persembahan gendang india, tarian singa, seni silat melayu, konsert santai seni Islamik, munajat perdana, pidato dan banyak lagi. Begitu juga dengan gerai pameran dan gerai jualan turut memeriahkan program ini. Sahabat-sahabat sekelian turut diraikan untuk hadir bersama. Semoga Allah SWT mempermudahkan segala urusan. 

Allahu al-Musta`an.

1 comments:

paridah said...

assalam..n3 santai yg sarat ilmu...xlama lagi dh nk sambut raya korban pula..mmg perlu ulangkaji bab korban di idiladha pula...biasalah kita2 ni pelupa n perlu ada yg memain peranan utk mengingatkan pula..saling memberi peringatan ke arah meningkatkan ilmu adalah sifat terpuji

Post a Comment