Sahabat Sejati

Monday 18 January 2016

Suka memasak, ada nikmat dan rahsianya..

“Penat tapi seronok.”

Itulah kisahnya apabila membuat majlis kenduri. Meriah apabila ia dibuat dengan bergotong-royong tanpa menyerahkan sepenuhnya kepada pihak katering. Kata pepatah: “yang ringan sama dijinjing dan yang berat sama dipikul, hati gajah sama dilapah hati kuman sama dicicah”. Dek kerana muafakatlah menjadikannya meriah dan menyeronokan.

Kedua, majlis kenduri menjadi acara berkumpul keluarga dan sanak saudara. Yang dekat dan yang jauh saling bertemu sambil meng`update’ perkembangan diri. Ada yang bertambah besar keluarga, ada yang sudah bertukar kerjaya, ada yang sudah bertukar kereta dan ada pula yang bertambah besar fizikalnya (perutnya??).

'Memasak untuk kenduri 2 dalam 1'
 
Hari Sabtu tempohari keluarga kami membuat makan kenduri. Bukan kenduri kahwin tetapi kenduri kesyukuran dan majlis bercukur kepala, dua dalam satu. Kenduri kesyukuran kerana adik kepada ibu saudara saya hampir sembuh setelah sepuluh hari koma. Asalnya beliau terjatuh di ladang kelapa sawit miliknya. Alhamdulillah, sekarang ini sudah boleh bertatih dengan bantuan tongkat berkaki empat dan pertuturannya juga sudah semakin baik. Jika tidak sebelum ini tidak berapa tentu butir perkataan yang dilafazkan.

Kenduri yang kedua adalah majlis kenduri cukur kepala cucu sulung kepada kakak saya, atau dalam kata yang lain cucu saudara saya. Cucu sulung daripada anak sulungnya. Bagi saya pula, rasa amat tua pula apabila mendapat gelaran tok su. Tetapi tidak kisahlah kerana semua kita memang menuju ke daerah itu seandai ajal tidak menjemput di usia muda. Apa pun rasa gembira tidak mampu digambarkan kerana telah bertambah seorang lagi ahli keluarga kami.

Majlis kenduri ini diadakan di rumah bapa saudara saya, memandangkan halaman rumahnya yang cukup luas. Maklumlah, rumah Rancangan Tanah Pemuda (RTP). RTP ini sama konsepnya seperti felda. Tetapi sekarang statusnya sudah pun bertukar daripada RTP kepada perkampungan. Sudah dapat geran pemilikan rasanya. Itu yang bertukar status tanah, saya agak sahaja.

Memang, lazimnya kenduri besar keluarga kami, beliau meminta dibuat di rumahnya. Senang, semua peralatan kenduri sudah cukup tersedia tanpa perlu dipinjam atau disewa. Sementelah lagi, mereka suami isteri memang menjadi tukang masak majlis kenduri di tempat tinggalnya. Kenduri kahwin anak saudara saya baru-baru ini pun dibuat dirumahnya.

Suka memasak

Seperti biasa, jika ada sebarang kenduri, saya suka membuat kerja-kerja di dapur atau bangsal memasak berbanding di bangsal hidang. Membuat kerja-kerja menyediakan makanan untuk para tetamu memang sangat saya minati. Banyak ilmu dan petua yang dapat dipelajari, biarpun pedih mata berperang dengan asap dan panas api yang memijar.

Semasa budak-budak dahulu, jika ada kenduri-kendara saya akan menempel di bangsal memasak. Membantu apa-apa yang patut, memarut kelapa, mengelap pinggan mangkuk, mengacau gulai dan paling kurang menyusun kayu api di bawah bangsal.

'Pulau Pinang 2010. Memasak juadah berbuka puasa untuk agihan kepada orang ramai'

Skil(??) memasak saya menempuh dimesi baru tatkala tiba bulan Ramadhan. Setiap petang saya dan beberapa rakan akan ke surau yang terletak berhampiran rumah ayahanda untuk membantu menyediakan juadah berbuka puasa. Kebiasaan menunya ialah nasi putih dan beberapa jenis lauk. Tidak lupa kuih-muih, buah tembikai berserta air panas sebagai pelengkap juadah.

Masih saya ingati tukang masak surau yang sentiasa pemurah dengan tunjuk ajar dan petua memasak. Bermula dengan Pak Ngah Majid yang memang bertaraf chef (tukang masak kenduri kampung kami), setelah beliau keuzuran diganti pula dengan Cikgu Hamdan sebagai tukang masak surau (Pak Ngah Majid meninggal dunia beberapa tahun selepas itu kerana sakit). Selepas itu tugas memasak diambil alih pula oleh abang Abdullah selepas cikgu Hamdan meninggal dunia. Saya dan beberapa rakan kekal sebagai pembantu yang setia, tanpa jemu menemani setiap petang Ramadhan. Hembusan angin petang bulan Ramadhan aktiviti memasak saya dan rakan-rakan di bawah bangsal yang redup, begitu nostalgia hingga kini.

Sehinggalah abang Abdullah meninggal dunia, tiada siapa lagi yang mahu memasak di surau. Kami pula yang semakin dewasa mula bekerja dan tinggal di luar setelah berkeluarga. Al-Fatihah kepada mereka bertiga, semoga Allah mengganjari mereka dengan balasan yang sebaiknya. Jika balik ke kampung dan kebetulan ada majlis kenduri di surau tersebut, saya melihat pihak katering sudah pun mengambil alih tugas menyediakan makanan. Tiada siapa lagi yang mahu memasak, lagi pun tidak perlu bersusah payah, cukup sekadar sediakan wang dan sudah boleh duduk bergoyang kaki.

'Memasak untuk mangsa banjir di dewan orang ramai, kami sekeluarga juga adalah mangsa banjir'

Kerancakan memasak, bertambah-tambah lagi apabila saya sekeluarga berpindah ke dewan orang ramai akibat bencana banjir yang melanda perumahan saya dua tahun lalu. Tanpa berbasa-basi saya menyertai beberapa sahabat Relawan yang ditugaskan memasak. Tiga kali sehari kami memasak untuk mangsa banjir (termasuk saya sekeluarga). Aduh, tidak mudah memasak untuk hampir seratus orang selama empat hari, dalam keadaan persekitaran yang kurang selesa. Mengendalikan berpuluh ekor ayam, berpuluh tin sardin, berkilo-kilo beras dan mee kuning, wahh, pengalaman yang tidak akan saya lupakan…

Nikmat dan rahsia memasak

Bila difikir-fikir, dimana agaknya kepuasan memasak ini. Apa yang saya tahu, saya cukup gembira apabila turut sama memasak di dapur. Bahkan tidak terasa kepenatan apabila saya tahu masakan saya itu menggembirakan orang yang memakannya. Mungkin inilah yang dinamakan nilai kasih sayang. Kita gembira, malahan sangat gembira jika dapat menggembirakan pula orang lain. Kegembiraan itu datangnya daripada kasih sayang. Sebab itu sesiapapun jika ditanya mengenai air tangan ibu, pastinya ia makanan yang paling enak dan kita menikmatinya dengan penuh kegembiraan kerana dimasak dengan limpahan kasih sayang. Itulah nikmatnya masakan yang dimasak oleh jiwa penyayang, seorang ibu...

6 comments:

saniahibrahim said...

Assalamualaikum ustaz...memamerekonok kan memasak sendiri bergotongroyong dengan kaum keluarga...dapat satu kepuasan bila mereka2 makan masakan yang kita masak .Tempat kakak ni pun kendurikendara sikit pun dah pakai katering ....ramai yg tak sempat dan dh tak mahir memasak utk ramai2.

saniahibrahim said...

#memang menyeronok kn.
Sory salah taip

Kakzakie Purvit said...

Kalau kakak masak di rumah hari-hari kepuasan masak bila apa yg dihidang dimakan licin - puaslah AI:)

Tapi bab kenduri-kendara masak dgn keluarga, saudara-mara, sahabat-handai, jiran-tetangga berbual sambil eratkan silaturrahim. Makan sama-sama setelah berdoa dsb itu yg best.

Tahniah dah jadi Tok Su. Kakak lama dah jadi nenek tau hihi... cuma cucu sendiri aje belum ada lagi:)

Nazihah@Jiha said...

yep, memang best memasak tp penat lah hehehe

paridah said...

Assalam seronok memasak gotong royong kenduri mngeratkan hubungan kekeluargaan...dlm majlis gini tukang masak mmg penting.

iryantyismail said...

assalamualaikum saudara...rewang walau penat tapi puas hati...bila dapat memberi org makan

Post a Comment