Sahabat Sejati

Tuesday 19 January 2010

Rindu itu datang tiba-tiba

“Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kedua-duanya dengan penuh belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Al-Israa’: 24)


Saya termenung di jendela, memerhatikan rintik-rintik hujan yang menimpa bumi. Bagaikan ada perasaan sebak di dalam dada.

Suara tawa gembira kanak-kanak yang bermain hujan tidak dapat meredakan perasaan saya ketika ini.

Mendung hati saya semendung petang yang kelam itu.

Pandangan saya berkaca, tanpa saya sedari ada butir-butir halus jernih mengalir membasahi pipi.

Apakah yang meruntun perasaan saya ketika ini. Apakah yang menyesakkan dada saya sehingga saya kehibaan sebegini rasa...

Pandangan saya menembusi pepohon renek yang merimbun subur di hadapan rumah bonda. Bagaikan terbayang di ruangan mata wajah lembut penuh kasih ayahanda.

Sungguh, di waktu-waktu begini saya amat merindui ayahanda. Insan yang telah meninggalkan saya buat selama-lamanya. Ayahanda pergi ketika saya sedang bertatih mencari kehidupan. Apalah umur saya ketika itu untuk memahami erti perpisahan.

Saya mengalih pandangan ke sisi. Terlihat seraut wajah dimamah usia penuh ketabahan. Wajah yang telah menumpahkan jutaan kasih sayang. Saya menyedari bonda jua kerinduan. Rindu pada kenangan lalu. Kenangan bersama insan yang telah berkongsi kehidupan, berkongsi pahit manis membesarkan kami semua.

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Luqman: 14)

Di pusara ayahanda

....pagi itu, saya di pusara ayahanda, setelah agak lama tidak menziarahinya. Terpaku seketika di hadapan pusara sepi di bawah redup rimbun pohon kemboja. Masih tegak berdiri dua nisan kaku yang setia menemani. Saya memanjatkan doa buat insan yang banyak meninggalkan butir-butir nasihat buat kami semua. Semuanya saya simpan kukuh di sanubari. Buat bekalan hari mendatang.

Tatkala saya melangkah pergi meninggalkan ayahanda keseorangan, terasa begitu payah untuk mengatur langkah. Ketika ini saya benar-benar merasai kesedihan itu. Kesedihan apabila rindu itu datang tiba-tiba. Mungkin kesedihan saya ini hanyalah secebis rasa dalam menafsirkan makna sebuah kasih sayang, jua makna sebuah perpisahan yang hakiki. Benar, kesedihan dan kerinduan itu amat menyakitkan.

Namun, saya tahu kesedihan saya tidak memberi apa-apa makna, kerana yang ayahanda perlukan hanyalah doa. Doa dari anak-anaknya. Doa sebagai cahaya untuk meneranginya...
Wala takuunu kallazina nasullaha...

Lamunan saya terhenti, gemersik suara muazzin mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran berkumandang dari surau berhampiran rumah bonda. Menandakan hampirnya masuk waktu maghrib.

Saya menyeka air jernih yang masih berbaki di kelopak mata.

“Sungguh jauh lamunan ini, cukup jauh.” hati kecil berbisik.

“Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, rahmatilah mereka, kasihanilah mereka. Masukkanlah mereka ke dalam keredhaan-Mu ya Allah...” Doa tulus kasih seorang anak.


Doakan kami (Rabbani)

Ayah ibu
Ampuni dosa kami semua
Ayah ibu
Doakan kami dunia dan akhirat

Dari kecil sehingga dewasa
Kau menyayang dan sering memanja
Menanam iman menyemaikan taqwa
Mengajar kami muliakan agama

Ayah ibu
Berkorban jiwa berkorbankan harta
Ayah ibu
Semoga Allah tinggikan darjatmu

Sebelum nyawa meninggalkan jasad
Sebelum suria terbitnya di barat
Kau amanahkan al-Quran dan Sunnah
Jadi panduan di akhir zaman

Belaianmu masih ku terasa
Ya Allah tempatkan mereka di syurga

Kami cintakan Allah
Kami kasihkan Rasul
Kami sayangkan ayah
Kami sayangi ibu...

0 comments:

Post a Comment