Sahabat Sejati

Tuesday 17 August 2010

Anjing dan bayang-bayang, masih relevan


Ketika saya kecil, saya selalu membaca buku-buku yang mengandungi kisah-kisah pengajaran. Saya suka dengan kisah-kisah pengajaran kerana ia memberi panduan supaya kita berhati-hati dalam kehidupan dan banyak nasihat yang berguna yang boleh kita pelajari. Di antara kisah yang pernah saya baca ialah kisah anjing dan bayang-bayang. Saya pasti sahabat sekelian juga pernah mendengar kisah ini. Saya sukakan kisah ini kerana ia memberi pengajaran kepada saya supaya jangan bersikap tamak serta sentiasa bersifat qana`ah.

Begini kisahnya...

Pada suatu hari, seekor anjing yang kelaparan merayau-rayau di sebuah lorong umtuk mencari makanan.

“Laparnya perutku,” katanya di dalam hati sambil kepalanya melingas-lingas kiri dan kanan. Ia terus berjalan sambil matanya liar memerhati kalau-kalau ada makanan. Akhirnya ia berjumpa seketul tulang di dalam sebuah tong sampah. Anjing itu terus menggonggong tulang tersebut dan berlari menuju kerumahnya.

Dalam perjalanan pulang ia melalui sebuah jambatan di atas sebatang anak sungai. Ketika meniti jambatan, tiba-tiba ia terpandang bayang-bayangnya di permukaan air. Ia menyangka ada seekor anjing lain yang menggonggong tulang sepertinya.

Ia mula berfikir, “kalau aku dapat tulang yang ada padanya pasti aku juga yang untung.” Perasaan tamak mula menguasai dirinya. Ia ingin merampas `tulang` dari `anjing` itu. Tanpa berlengah ia pun menyalak garang, dengan harapan `anjing` itu akan merasa takut. Sebaik sahaja ia membuka mulut, tulang yang digonggongnya pun jatuh ke dalam sungai lalu tenggelam. Ia hanya mampu memerhatikan sahaja dan merasa amat menyesal kerana sifat tamaknya itu telah merugikannya. Ia melangkah lesu dengan perut yang masih berbunyi.

Pengajarannya

Kisah ini amat memberi kesan kepada saya, sesungguhnya sifat tamak adalah satu sifat mazmumah dan dicela oleh Allah. Sifat ini akan merugikan pemiliknya. Orang yang dikuasai sifat tamak selalunya akan melakukan apa sahaja cara asalkan dapat memiliki apa yang dihajati, biarpun perkara itu bersalahan dengan agama. Mereka tidak akan berhenti menumpukkan harta sehinggalah nyawa berpisah dengan jasad.

“Berlumba-lumba (memperbanyakkan harta dan anak-anak) telah melalaikan kamu. Sehingga kamu masuk ke dalam kubur.” (at-Takaathur: 1-2).

Saya jadi sedar bahawa rezeki adalah kurniaan Allah dan telah ditentukan bahagian seseorang itu. Janganlah sesekali tamak terhadap milik orang lain serta janganlah pula berhati tamak untuk mencari harta dengan segenap jalan yang ada tanpa melihat baik buruknya dan halal haramnya. Jika tidak terjerumuslah kita ke dalam lembah keburukan dan kehinaan. Memang benar setiap manusia itu mempunyai sifat tamak dan haloba sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah saw:

“Apabila anak Adam itu diberi selembah emas, ia mengharapkan dua lembah emas dan begitulah seterusnya, dan itu akan berakhir sehingga mulutnya penuh dengan tanah.”

Saya teringat apa yang telah disebut oleh Hatim al-`Assam kepada sahabatnya Syaqiq al-Balkhiy: “Aku melihat setiap orang berusaha mencari rezeki hidup, sehingga sanggup melanggar batas syubhat dan haram, malah sanggup menjual maruah diri. Aku pun merenung kembali kepada firman Allah:

“Dan tiada satu makhluk pun di atas muka bumi kecuali Allah telah menentukan rezekinya. Dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam kitab (Louh Mahfuz)yang nyata.” (Hud: 6)

Tahulah aku bahawa rezekiku telah ditentukan dan dijamin oleh Allah SWT. Lalu aku pun menumpukan pada kerja ibadatku kepada Allah, dan kukekang sifat tamakku terhadap yang selain daripada itu.”

Oleh itu sahabat sekelian, marilah kita berdoa semoga negara Malaysia yang kita cintai ini bebas daripada `mereka` yang bersifat tamak haloba, bebas dari gejala sosial yang sedang membarah kini, bebas dari gejala rasuah yang kronik yang rakus membaham....

Kita harapkan.

0 comments:

Post a Comment