Sahabat Sejati

Friday 18 March 2011

Kenangan masih basah: Cuti sekolah


Jumaat. Hari terakhir persekolahan sebelum cuti penggal pertama. Tidak sabar rasanya untuk pulang ke kampung. Pakaian pun awal-awal sudah di kemas. Hati dan perasaan sudah berada di kampung bersama keluarga, jasad sahaja yang masih di sekolah.

“Anta nak balik sebelum atau selepas Jumaat?” Tanya sahabat saya, Fitri tatkala kami beriringan pulang dari sekolah menuju ke asrama. Tidak jauh mana, kira-kira 300 meter sahaja jaraknya.

“Selepas Jumaat, kalau sebelum Jumaat alamatnya tak sembahyang Jumaat la..., lagipun bas akhir pukul 5 petang ,” saya menjawab sambil tersenyum.

Terasa begitu lama khutbah Jumaat hari ini. Sekejap-sekejap saya melihat jam di tangan.

“Bila nak habis khutbah ni....”

Innallaha ya`murukum bil `adli wal ihsan.....

Ketinggalan bas

“Bas dah bergerak dik…” beritahu gadis penjaga kaunter tiket.

“Haa…” Badan saya sudah separuh senget mendengar “bas dah bergerak dik” tersirap darah dan longgar lutut dibuatnya, seperti tidak berpijak di bumi.

Dengan langkah yang longlai, saya kembali ke kerusi stesen bas. Duduk memerhatikan orang ramai yang lalu lalang, baju melayu sudah basah dengan peluh. Apakah hari ini hari malang bagi saya, saya tidak pasti. Kepada Allah jua saya kembalikan rasa debar dan takut yang menjalar di dalam dada. Saya menarik nafas dalam-dalam cuba bertenang sebaik mungkin, memikirkan apakah tindakan seterusnya.

“Takkan nak balik ke sekolah semula,” getus saya di dalam hati, sambil mengira baki wang di dalam poket. Lima ringgit! Apa yang boleh dibuat dengan lima ringgit. Kepala ligat berfikir, namun tidak ketemu jua penyelesaiannya.

“Apa aku nak buat ni?”

Entahlah saya sendiri tidak pasti, hanya berserah sepenuhnya pada Allah SWT. Saya sudah buntu mencari ikhtiar.

Sabar!

“Sabar. Allah tidak akan menguji hamba-Nya diluar batas kemampuannya. Relalah terhadap segala taqdir dan segala keputusan-Nya, bersabar atas segala ujian-Nya. Allah telah memberi jaminan, bagi orang mukmin itu telah ditetapkan bahawa Dia tidak mengujinya melainkan demi kemaslahatannya, baik di dunia maupun di akhirat. Yang paling penting sabar serta redha terhadap ujian itu.”
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar: 10)

“Allah pasti akan menolong hamba-Nya yang bersabar apabila ditimpa ujian. Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi hamba-Nya. Biasanya pertolongan akan datang ketika kita sudah benar-benar tidak berdaya. Untuk itu tetaplah berbaik sangka kepada-Nya, disamping berdoa dan berikhtiar.Jangan se kali-kali menyalahkan taqdir atau berputus asa. Ingatlah Allah SWT tidak zalim kepada hamba-Nya.”

Menurut Syeikh Ibnu Atho`illah: “Sesungguhnya cubaan-cubaan itu seumpama permadani yang disulam dari berbagai macam kurnia Allah. Kerana itu bagi siapa sahaja yang ingin mendapatkan kurnia-Nya, maka ia harus duduk di atasnya dengan sabar dan tawakal.”

Teringat kembali bait-bait mutiara ilmu yang disampaikan oleh abang Syukri dalam usrah di musolla sekolah pada dua hari lepas. Ianya ada saya catatkan di dalam buku nota dan saya sentiasa mengulang-ulang membacanya.

Mendengar tanpa mencatit seumpama menulis di atas permukaan air, kata sang murabbi dan saya menggenggam erat azimat berharga tersebut.

Pertolongan-Nya, alhamdulillah!

“Eh, anta belum balik lagi?” tiba-tiba terdengar suara menyapa dari belakang, sekaligus mematikan lamunan panjang tadi. Saya segera berpaling. Seraut wajah yang saya kenali sedang tersenyum.

Ohh…abang Ihsan, ana ketinggalan bas,” saya menerangkan kepadanya. Abang Hadi turut bersamanya. Saya menghulurkan tangan untuk bersalam.

Mereka berdua adalah pelajar tingkatan 5. Di sekolah kami, abang-abang ‘senior’ amat dihormati. Mereka dipandang oleh adik-adik sebagai ‘ulama’ kerana akhlaq dan peribadi mereka.

“Ketinggalan bas? Macam mana jadi begitu?” Abang Ihsan bertanya lagi sambil duduk di sebelah saya.

“Lepas beli tiket tadi ana pergi sembahyang Asar dulu, ingatkan sempat, ” jawab saya sambil menunjukkan tiket bas yang sudah dibeli.

“Habis macam mana sekarang?” soal abang Hadi pula.

“Entahlah, ana pun tak tahu nak buat apa,” saya menjawab lemah.

Keadaan sudah tidak sibuk seperti tadi kerana ramai yang telah menaiki bas. Yang tinggal pun hanya mereka yang tinggal berdekatan bandar atau pun yang menunggu keluarga datang mengambil.

“Macam ni, kalau tak keberatan anta ikut ana balik ke rumah ana. Esok ana minta ayah ana hantar anta ke sini semula.” Abang Ihsan memberi cadangan sambil memegang bahu saya. Hanya itu pilihan yang ada, saya menganggukkan kepala tanda setuju.

Saya mengikut abang Ihsan ke rumahnya. Manakala abang Hadi pula membelikan tiket bas ekspres untuk saya pulang esok menggunakan duitnya. Kalau ada duit bayarlah, kalau tak ada ana halalkan, katanya.

Malam ini saya tidur dengan seribu persoalan di dalam kepala. Betapa Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Di saat saya kelihatan lemah dengan asakan ujian, Dia datangkan pertolongan yang tidak terduga. Tanpa saya sedari air mata mengalir membasahi pipi. Sebak yang penuh di dada. Dalam keharuan itu saya terlena mengharap terbitnya sinar mentari hari esok.

“Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berkeinginan terhadap apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat, dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memlihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.” (al-Hasyar: 9)

Keesokkannya saya melambaikan tangan ucapan selamat tinggal kepada abang Ihsan dan bapanya serta abang Hadi yang turut menemani.

Saya coretkan kisah ini sebagai satu iktibar dan tauladan. Mungkin tanpa terjadinya peristiwa ini, saya tidak belajar apa-apa rasanya diuji dengan kesusahan. Memahami hakikat sabar dan menikmati manisnya sifat kesabaran. Kerana peristiwa itu juga, saya mengenang kembali wajah-wajah yang mengutamakan saudaranya melebihi kepentingan dirinya sendiri. Manisnya ukhuwwah di atas jalan iman dan ihsan.

Syukur pada-Mu ya Allah.

Terima kasih abang Ihsan dan abang Hadi…

2 comments:

Mus Takim said...

pengalaman yang berharga tu....

abuikhwan said...

Betul...pengalaman hidup yang hanya mengertikan oleh empunya diri

Post a Comment