Sahabat Sejati

Wednesday 22 June 2011

Setiap orang akan senantiasa bersama orang yang dicintainya


“Wahai Rasulullah, sesungguh engkau lebih kucintai daripada diriku dan anakku,” kata seorang sahabat pada suatu hari kepada Rasulullah saw. “Apabila aku berada di rumah, lalu kemudian teringat kepadamu, maka aku tak akan tahan memendam rasa rinduku sampai aku datang dan memandang wajahmu. Tapi apabila aku teringat pada kematian, aku merasa sangat sedih, kerana aku tahu bahwa engkau pasti akan masuk ke dalam syurga dan berkumpul bersama nabi-nabi yang lain. Sementara aku sekiranya ditakdirkan masuk ke dalam syurga, aku khuatir tak akan dapat lagi melihat wajahmu, kerana darjatku jauh lebih rendah dari darjatmu.”

Mendengar kata-kata sahabat yang mengharukan hati itu, Rasulullah saw tidak memberi sebarang jawapan sehinggalah Jibril turun dan membawa firman Allah SWT: “Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka mereka itu (akan bersama-sama) dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah; yaitu nabi-nabi, para siddiqin (orang yang benar imannya), syuhada dan orang-orang yang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.” (an-Nisa`: 69)

Entah apa pula jawapan untuk diriku.

Kadang-kadang aku tertanya-tanya, ke mana hilangnya rasa cinta di dalam jiwaku?

Seringkali dua ulas bibirku melafazkan kata-kata cinta kepadamu, namun hanyalah sekadar mainan lidah semata-mata. Jauh sekali hendak menembusi lubuk hati ini. Malahan ucapan cinta itu hanya sementara sahaja, mudah pula aku melupakannya.

Kadang-kadang mengalir juga air mata tatkala mengenang cintamu, namun sebentar sahaja basahnya, cepat pula keringnya.

Cintamu.

Kasihmu.

Tidak pernah lenyap baraannya. Sentiasa menyala-nyala terhadap umatmu. Teringat kisah yang amat masyhur ketika denyut dan nafas akhir kehidupanmu, saat ditemani puteri tercinta, lalu tidak lekang di bibirmu, “Ummati...ummati... Sebuah ungkapan kerinduan dan kecintaan yang teramat indah kepada umatnya. Mana mungkin ada cinta lain yang dapat mengatasinya.

Seringkali juga aku melihat cerminan diriku. Berapa kerap aku mengingatimu, berapa kali aku berselawat kepadamu, sedangkan pahit jerihmu demi menyelamatkan umat dari bakaran api neraka tiada bandingannya.

Teringat kepada sabdamu:

“Sesungguhnya perumpamaanku dengan umatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api, lalu datang serangga dan kelkatu mengerumuni api itu. Maka aku berusaha menjauhkan kalian dari terkena api itu, sedangkan kalian sentiasa ingin mendekati api itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Duhai Rasulullah!

Wahai kekasih Allah!

Cinta dan kasih sayang yang kau hulurkan tidak sekali-kali untuk dibalas tetapi untuk diteladani. Sesungguhnya aku amat mengerti bahawa meneladani cintamu pasti membawa bahagia, pasti membawa ke syurga. Orang yang berakal dan mempunyai hati yang sejahtera, akan menghargai pemberian dan kasih sayang yang diberikan kepadanya, dan terlebih dari itu akan lebih menghargai si pemberi kasih sayang. Seterusnya menterjemahkan pemberian itu dengan menumpahkan ketaatan yang tidak berbelah bagi.

Ahh...sungguh besar jasamu mengiringi cintamu.

Diriwayatkan oleh al-Bazzar, Aisyah berkata:

Tatkala saya melihat Rasulullah saw berada dalam keadaan baik, saya berkata, “Wahai Rasulullah! Doakanlah untuk saya.” Rasulullah saw pun mendoakan, “Ya Allah! Ampunilah dosa Aisyah yang terdahulu dan yang terkemudian, yang tersembunyi dan yang terang.” Mendengarnya, Aisyah ketawa gembira sehingga kepalanya jatuh ke ribanya kerana terlalu gembira. Lalu Rasulullah saw bersabda, “Adakah doa saya menggembirakan kamu?” Aisyah menjawab, “Kenapa tidak, saya begitu gembira dengan doamu itu” Rasulullah saw bersabda, “Demi Allah! Inilah doa yang saya panjatkan untuk umat saya dalam setiap solat.”

Subhanallah!

Tidak mampu lagi kuteruskan coretan rasa hati ini.

4 comments:

Nazihah@Jiha said...

salam alaik

"Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa "

ajwa said...

Cinta hanya sementara,
kasih sayang begitu juga
Cinta pd kekasih dunia - punah kecewa
Cinta suami isteri - tiada pasti bercerai mati
Cinta kasih pd anak2 selagi ada taqwa di hati
Cinta pada Illahi - kekal abadi

||aLeaSaRa|| said...

hati yg gundah gulana sejuk di sini.ye setuju dgn coretan sahabat dan juga saudari ajwa.kebetulan baru saja kite berkongsi ttg isi hati di entri......

abuikhwan said...

Semoga cintaku bukan palsu...duhai Rasulullah

Post a Comment