Sahabat Sejati

Wednesday 14 December 2011

Ketika masih diberikan masa

"Bonda yang dirindui...semoga sentiasa di dalam rahmat dan redha-Nya"

Termengah-mengah emak mencedok air perigi lalu menjirus kepada saya yang duduk mencangkung. Saya terketar-ketar menahan kesejukan. Selesai mandi, emak membimbit sebaldi air manakala saya mengekor di belakang. Emak melangkah perlahan menyusuri denai sambil terbatuk-batuk. Penyakit semput emak menyerang lagi.

Emak tertunduk-tunduk di bawah sinaran lampu gasolin menjahit seluar pakaian Melayu saya yang koyak di celah kelengkang. Saya berasa menyesal kerana tidak mendengar kata emak supaya tidak berlumba lari ketika balik dari mengaji al-Quran.

Saya menahan sakit kerana terjatuh dari basikal, akibatnya dahi saya lebam terhantuk pada ‘handle’. Tetapi lembut usapan tangan emak menuam pasir panas membawa pergi kesakitan yang dialami. Saya melihat wajah kasih seorang ibu walaupun ia tidak terucap dengan lafaz yang terang.

Di antara kenangan yang amat memaknakan kasih sayang dalam perjalanan hidup yang dilalui. Pada hela nafas yang keletihan terkandung pengorbanan yang tidak dapat diungkap nilai keikhlasan.

Kita ini sering menyusahkan. Semasa lahir, ibu menahan kesakitan kerana kita. Berbagi nyawa di antara hidup dan mati. Masa membesar, ibu kepenatan, kepeningan kerana karenah kita. Kenapa mereka boleh bersabar? Ya, kerana kasih mereka tanpa syarat. Sedang yang demikian tidak mampu dibalas oleh anak-anak.

Ketika masih diberikan masa

Semasa ibu dan bapa masih ada, seringkali kita merasakan masih mempunyai banyak masa dengan mereka. Lalu kita sia-siakan masa yang ada untuk menziarahi serta berkongsi suka dan duka, sedangkan masa yang ada hanya sebentar sahaja. Kadang-kala kita menangguhkan kesempatan untuk berbakti kepada mereka, sedangkan ianya terhidang luas ketika itu.

Lalu saya menyeru pada sahabat-sahabat sekelian, sekiranya masih mempunyai ibu bapa selalulah menziarahi mereka. Tataplah wajah mereka serta kucuplah tangan mereka. Sekiranya kita tiada kesempatan untuk menziarahi mereka, selalulah bertanya khabar dengan menghubunginya.

Ketika kita masih diberikan masa, gunakanlah kesempatan sebelum terlambat. Selagi mereka masih ada.

“Ya Allah, ampunilah ibu bapa kami, rahmatilah mereka, maafkanlah mereka. Uzurkanlah kekurangan-kekurangan mereka. Limpahilah rahmat-Mu di dunia dan redha-Mu di akhirat. Engkaulah sebaik-baik pemberi kasih sayang. Ameen.”

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

semoga bonda ustaz sentiasa di dalam rahmat dan redha-Nya amiin ya rabbal alamiin.

terima kasih,insyaAllah mereka takkan dipersia.

abuikhwan said...

ameen, semoga begitu hendaknya..

Post a Comment