Sahabat Sejati

Saturday 7 April 2012

Cetusan rasa: Tulislah...


Bicara hati berbisik perlahan: “Tulislah duhai insan, coretlah kebaikan buat ummah yang nuraninya kelaparan. Setiap kali ada yang menatap dan mengambil manfaat, maka mengalirlah pahala sebagai bekalan.”

Saya menulis, mencoretkan tinta-tinta mutiara seadanya. Tidak pernah saya mengharapkan ia menjadi suatu yang gah di mata sahabat sekelian, kerana sedar kekurangan diri. Sejujurnya ia sentiasa terpahat di hati.

Saya bukanlah seorang ustaz atau seorang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Saya cuma seorang yang biasa-biasa, seorang yang sentiasa tersungkur oleh noda-noda dosa. Namun, dengan secalit ilmu yang dianugerahkan-Nya, saya mencari kekuatan untuk berkongsi nukilan hati dengan niat menyebar kebaikan.

Saya amat berharap agar coretan di ‘Kembara Mencari Hamba’ ini janganlah dibanding-bandingkan dengan mereka yang telah diberikan oleh Allah keluasan ilmu. Coretan mereka pastinya lebih baik berbanding dengan apa yang dapat saya hasilkan. Tentunya perasaan malu dan segan sentiasa berkeliling memayuti, jika coretan ini tidak mampu memuaskan citarasa serta menepati kehendak sahabat sekelian. Tiadalah yang lebih menggembirakan selain nasihat serta teguran jua yang diharapkan.

Demikanlah...

Seandainya hanya ada seorang yang mendapat manfaat dari apa yang dinukilkan, sesungguhnya ia adalah anugerah terindah yang tidak mampu diungkapkan.

Kepada Allah jua diserahkan segala urusan...

"Sesiapa yang membuat sesuatu yang baik lalu diamalkan amalan tersebut, maka baginya pahala dan juga pahala seumpama orang yang melakukannya tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun, dan sesiapa yang membuat sesuatu yang tidak baik lalu diamalkan amalan tersebut, maka baginya dosa dan juga dosa seumpama orang yang melakukannya selepasnya tanpa dikurangi dosanya sedikitpun.” (Imam Muslim, Imam Nasaie dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Jarir Bin Abdullah)

0 comments:

Post a Comment