Sahabat Sejati

Sunday 18 November 2012

Jika mereka demikian, kita lebih-lebih lagi...


Kenalkah anda dengan mereka semua?

Saya mengenali dan fikir anda juga demikian. Saya tertanya-tanya apa kaitan mereka dengan rakyat Palestin, tetapi masih ada rasa untuk ambil tahu dan menyokong pembebasan rakyat Palestin.

Tentunya kita lebih-lebih lagi dalam kepedulian dan membela rakyat Palestin. Apakah tergamak kita berpangku lengan disaat Palestin menangis, meratap rawan kehibaan. Sempadan kita adalah sempadan aqidah, yang menjaring seluruh kekuatan kerana hubungan kita umpama jasad yang satu.

"Sesungguhnya Jerusalem bukanlah milik orang-orang Palestin sahaja, walaupun mereka adalah orang-orang yang paling berhak terhadapnya, dan bukan pula milik orang Arab sahaja, walaupun mereka adalah orang-orang yang paling dituntut membelanya, tetapi Jerusalem adalah milik setiap Muslim di manapun ia berada, di timur, di barat, utara dan selatan, baik dia sebagai pemerintah ataupun rakyat, baik dia seorang terpelajar ataupun buta huruf, kaya, miskin, lelaki, perempuan, sesuai dengan kemampuan mereka masing-masing." 

Saya bukanlah orang Arab dan bukan juga orang Palestin tetapi saya adalah seorang Muslim. Saya melihat Palestin bukan dari sudut negara dan kemanusiaan semata-mata tetapi persaudaraan Islam yang seagama dan seaqidah dengan saya. Oleh itu, apabila berfikir begini menjadikan semua bumi Islam adalah satu Negara dan umat Islam adalah umpama satu jasad, apabila salah satu daripada anggotanya sakit maka akan dirasai oleh anggota yang lain.

Ayuh sahabat!
Khaibar khaibar ya yahud, jaisyu Muhammad saufa ya'ud!

0 comments:

Post a Comment