Sahabat Sejati

Saturday 19 October 2013

Rileks sekejap: Nah, ini tiketnya!

 Tak pasal-pasal saya menjadi tumpuan hari ini. Apa tidaknya, datang seorang berjumpa saya, datang dua bertanyakan saya, datang tiga pun mencari saya.

Wah, 'glamer' pula rasanya! Mujur yang datang tu tidak minta sain autograf, jika tidak serupa artislah pulak.

Sebenarnya yang datang berjumpa saya itu adalah sahabat-sahabat sejabatan. Mereka datang bertanyakan tiket untuk menyaksikan perlawanan bola sepak Piala Malaysia di antara pasukan Pahang dan Sarawak. Masing-masing keluh-kesah kerana belum ada tiket lagi. Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, saya memberitahu mereka bahawa saya mempunyai tiket lebih.


Diberitakan semalam dan hari ini suasana di perkarangan Stadium Darul Makmur sudah hiruk-pikuk dengan ribuan peminat menyerbu untuk mendapatkan tiket. Ada yang dapat, tetapi ramai pula yang hampa kerana tiket dikeluarkan berdasarkan kuota yang dibenarkan. Tahun ini peminat-peminat pasukan Pahang sangat teruja, maklumlah dapat melangkah ke separuh akhir. Kalau ikut tahun-tahun yang sudah 'balik awal'.

Sebab itulah sahabat-sahabat saya yang tidak dapat tiket kelam-kabut mencari saya. Masing-masing menyendeng menyampaikan hasrat untuk membelinya daripada saya. Pasti mereka merasa hairan, bagaimana saya yang jarang-jarang mengambil tahu perkembangan bola sepak tempatan, tiba-tiba boleh ada tiket. Bukan setakat satu, tetapi empat keping tiket.

"Biasalah orang baik-baik, mudah...." jawab saya dengan nada berseloroh setelah ditanya bagaimana saya mendapat tiket.

"Jual kat saya satu, lima belas ringgit pun saya bayar," kata sahabat saya, bersungguh pula dia. Naik kasihan dibuatnya.

"Ishhh, saya tak sekejam itu. Tak apa saya jual separuh harga, enam ringgit sahaja, boleh? Saya membuat tawaran. Saya percaya jika saya menjualnya denga harga dua puluh ringgit pun mereka sanggup membayarnya.

"Eh, dah tentu mahu." Jawabnya dengan ceria. Sinar-sinar kegembiraan mula mewarnai rona wajahnya.

"Nah, ini tiketnya!"

 Inilah tiketnya! (Snap daripada Harian Metro 18 Okt 2013)

"Laa, gambar rupanya..."

Sekali dah terkena, orang yang kelima...

Maaf ye sahabat-sahabat, saya sekadar bergurau.

0 comments:

Post a Comment