Sahabat Sejati

Friday 27 December 2013

Cetusan rasa: Harap anak-anak faham dan ingat

Sukar juga menulis dengan upaya yang terbatas. Saya mahu mencoret sesuatu di dalam blog abuikhwan setelah 2 hari tidak membukanya. Banyak yang ingin dicatatkan setelah siang tadi seharian berada di Jerantut. Namun, sukar rasanya mahu bertahan di hadapan laptop yang banyak berjasa ini. Saya gagahi juga untuk menaip, kelopak mata bagaikan dijahit-jahit, manakala bantal pula seolah-olah melambai supaya melabuhkan kepala di atasnya.

Saya cuba bertahan. Menggagahkan diri menatah sebaris demi sebaris ayat.


Seawal jam 7 pagi saya keluar bersama anak sulung untuk mendaftar sesi persekolahannya. Hari ini cuma mendaftar dan membayar yuran persekolahan, tetapi tarikh masuk asrama pada 1 Januari 2014. Nampaknya saya terpaksa ke Pulau Tawar sekali lagi pada minggu hadapan untuk menghantar beliau. Saya berpendapat jika disekalikan daftar dan masuk asrama, bukankah ini memudahkan? Tidak perlu dua kali datang. Kalau yang tinggal berhampiran tidak apa, tetapi bagi yang jauh tentu menyulitkan. Insya-Allah pada 4 Januari 2014 pula, saya perlu ke Kemaman untuk mendaftarkan anak kedua saya yang menyambung sekolah di peringkat Thani E`dadi di Pusat Pengajian Taman Islam Kemaman.

Hari ini saya melihat keriuhan dan kesibukan ibu bapa yang mendaftar anak-anak di SMA Pulau Tawar. Hari pendaftaran ini bukan sahaja menyenarai dan mengesahkan kemasukan anak-anak ke sekolah, tetapi ibu bapa juga perlu mengeluarkan sejumlah wang untuk membayar berbagai-bagai yuran. Duit terasa seperti air pula, laju bercucuran mengalir. Alangkah baik jika yuran persekolahan diberi percuma, dapatlah wang itu dibelanjakan untuk kegunaan yang lain pula.

Namun, berapa jumlah pun yang terpaksa dibayar, tiada ungkapan yang boleh disebut. Tentunya sebagai ibu bapa yang mahukan anak-anak mendapat pelajaran yang terbaik sanggup menelan apa sahaja kesusahan dan kepayahan. Keluarkan sahaja wang dan bayar tanpa ada kompromi.

Menghadapi kos pada hari pendaftaran memang sedikit tertekan, tetapi apa pilihan yang ada. Begitu juga saya, apa pilihan yang ada. Saya bukanlah dari golongan yang berada, tetapi tidaklah susah berbanding dengan orang yang lebih susah. Dengan kenaikan yang bermacam-macam ini, saya terfikir bagaimana agaknya ibu bapa yang berpendapatan rendah mahu menghadapi semua ini?

Mudah-mudahan, anak-anak memahami serta tidak sekali-kali melupakan akan kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka.

0 comments:

Post a Comment