Sahabat Sejati

Friday 6 December 2013

'Percutian keluarga' 4 hari 3 malam...


Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, puji-pujian buat pemilik semesta alam atas nikmatnya yang tidak pernah berkurang kepada hamba-Nya. Semalam saya sekeluarga selamat pulang ke rumah setelah menghabiskan ‘percutian keluarga’ selama 4 hari 3 malam di pusat pemindahan banjir.

Badan pun masih letih dan sakit-sakit lagi kerana tidur dalam keadaan sempit dan hanya beralaskan tikar tanpa selimut, makan pula sekadarnya, sungguh tidak selesa. Memanglah jika mahu selesa tidurlah di hotel. Tetapi bukan hanya saya sekeluarga, malahan keluarga-keluarga yang lain pun begitu. Tentunya ianya menjadi satu pengalaman yang sangat menarik bagi yang pertama kali mengalaminya, tetapi bagi yang tiap-tiap tahun berpindah entahlah apa yang ada di dalam fikiran mereka. "Sudah biasa..."mungkin begitu katanya.

Saya suka melihat gelagat kanak-kanak semasa pusat pemindahan banjir itu. Mereka gembira bermain, berkejaran tanpa merasa sedikit pun ketidakselesaan. Masa makan mereka makan tanpa merungut sedap atau tidak, tidur pun begitu. Saya berseloroh kepada isteri: “Tengok budak-budak tu, rilek sahaja. Tinggi taraf iman dan taqwa tu...”

Mengimbas kembali pada tengahari hari pertama, air mulai surut sedikit setelah hujan berhenti turun. Namun saya bersama ahli keluarga memindahkan juga barang-barang ke tingkat atas, ekoran cuaca yang masih mendung dan diberitakan pada malam ini akan berlaku air pasang besar. Mujur rumah dua tingkat, jadi adalah tempat untuk menyelamatkan barang-barang. Manakala barang-barang yang besar dan berat saya hanya melapik batu-bata untuk meninggikan kakinya. Itu sahaja yang termampu, selebihnya diserahkan kepada Allah SWT. Segala rahsia adalah milik-Nya atas sifat-Nya yang Maha Mengetahui.

'Masak apa hari ini...'

Menjelang petang hujan turun dengan lebat dan air mula naik dengan cepat. Selepas maghrib dalam hujan lebat yang mencurah-curah kami sekeluarga keluar daripada rumah untuk berpindah ke pusat pemindahan. Seronok juga mengharung air beramai-ramai bersama dengan sahabat-sahabat yang lain. Saya melihat sifat bertanggungjawab dan bantu-membantu amat terserlah pada waktu-waktu begini. Tanpa mengira siapa masing-masing membantu apa yang perlu dan terdaya. Namun, apa yang menarik juga pada waktu-waktu begini juga barulah saya dapat melihat penduduk taman ini. Ada yang saya tidak pernah lihat dan tertanya-tanya, penduduk taman ini ke, tak pernah nampak pun. Saya kongsikan pertanyaan ini dengan sahabat sahabat yang lain dan mereka mengiakannya.

Keadaaan hari pertama di pusat pemindahan agak tidak terkawal. Suasana hiruk-pikuk dengan bilangan mangsa yang ramai. Kedudukan pun tidak teratur dengan lantai yang basah. Selepas itu sedikit demi sedikit mangsa dikurangkan dengan memindahkan mereka ke satu lagi pusat pemindahan yang terletak di sebuah sekolah kira-kira 6 kilometer dari sini. Saya pula tidak menghadapi masalah kerana sudah pun mendaftar pada petang itu sebelum berpindah lagi, cuma masalahnya untuk mencari ruang menghamparkan tikar sahaja. Akhirnya kami mendapat sedikit ruang sebelah pintu berhampiran ruangan memasak.

Agaknya kerana tikar kami yang paling hampir dengan tempat memasak, saya turut dilantik dalam kumpulan memasak bersama beberapa orang anggota RELA. Saya tiada masalah untuk itu, walaupun saya bukan anggta RELA tetapi saya rela, sekurang-kurangnya ada juga aktiviti yang mahu dibuat. Takkan asyik duduk dan baring sahaja, sekejap tak apalah, tapi 3 atau 4 hari, boleh dilanda kejemuan tahap gaban (baca boring). Lagi pun saya sudah biasa dengan aktiviti-aktiviti kebajikan bersama Jabatan Amal.Bukan niat mahu memuji diri sendiri, tetapi mahu memuji Jabatan Amal yang sentiasa prihatin dalam misi-misi kebajikan.

Hari ini kami sekeluarga telah pulang dari 'percutian' tersebut. Walaupun masing-masing kepenatan tetapi misi mencuci rumah telah pun bermula. Barang-barang dari tingkat atas juga sudah pun dibawa turun sedikit demi sedikit. Ketika saya sedang menaip ini, di luar hujan sedang lebat mencurah dari langit. Ada juga terdetik kebimbangan kalau-kalau air naik lagi. Namun, saya berdoa agar semuanya dalam keadaan baik, tetapi jika terjadi lagi apalah kuasa kita. Redha dan tawakkal sentiasa saya pasakkan sekemasnya. Allah SWT tidak pernah menzalimi para hamba-Nya, Biarpun ternampak perit dan sakit musibah yang ditimpakan, namun Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat para hamba-Nya.

Allahu musta`an...     

0 comments:

Post a Comment