Sahabat Sejati

Tuesday 11 February 2014

Alhamdulillah, buku dah pun sampai

Alhamdulillah, buku yang telah saya 'order' melalui online telah pun sampai. Terima kasih kepada 'brader' posmen yang menghantarnya. Teruja dan bersemangat untuk menatapi isinya. 

Pada mulanya saya mahu membeli 7 buah buku iaitu: 

1 - Institusi Bendahara: Permata Melayu Yang Hilang 
2 - Melayu Islam Beraja: Menggali Hakikat Leluhur 
3 - Mencari Sejarah: Tun Mutahir Tun Ali Bendahara Seri Maharaja Pahang (1857-1863M) 
4 - Tun Habib Abdul Majid: Bendahara Johor Putera Acheh dan Zuriyyah Rasulullah saw 
5 - Menjejak Warisan Melayu Islam Beraja 
6 - Tun Seri Lanang: Sejarah dan Warisan Tokoh Melayu Tradisional 
7 - Perang Bendahara Pahang 1857 – 63: Pensejarahan Semula Menelusi Peranan Inggeris 

Namun, setelah berbalas email dengan penulisnya, dimaklumkan hanya 2 buah buku sahaja yang masih ada iaitu buku nombor 1 dan 2. Manakala yang lainnya telah pun kehabisan stok. Sedih juga rasanya, tetapi tidak apalah, hendak buat macamana saya terlambat. ‘Ketinggalan keretapi’ istilah yang biasa saya gunakan. Saya pun membeli 2 buah buku yang masih lagi ada stok iaitu Institusi Bendahara: Permata Melayu Yang Hilang dan Melayu Islam Beraja: Menggali Hakikat Leluhur 

Dalam masa yang sama, saya tetap berharap untuk memiliki baki buku yang telah kehabisan stok itu. Kalau pun tidak dapat membeli yang baru, yang terpakai pun tidak mengapa. Untuk itu, nampaknya saya terpaksa mencari alternatif lain. Mungkin juga di pesta-pesta buku atau di jualan buku-buku terpakai. Insya-Allah, semoga dipermudahkan.

Penulis buku-buku ini ialah (tun) Suzana (tun) Hj Othman. Beliau adalah anak ketiga kepada pasangan penghibur 60-an iaitu al-Marhum Hj Othman atau Hj M. Osman dan ibunya Hjh Moliana Afida. Maknanya (tun) Suzana adalah adik-beradik dengan sutradara tersohor Aziz M.Osman. 

Jika diperhatikan, mungkin ada yang merasa pelik mengapa di pangkal nama penulis tertera perkataan (tun). Sebenarnya penulis adalah waris keturunan kepada Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir Tun Ali, pemerintah kepada Negeri Pahang bagi tahun 1857 – 1863M. Jadi tidak hairanlah di pangkal namanya serta semua ahli keluarga beliau tertulis (tun). 

Kalau begitu, kenapa waris keluarganya tidak memerintah Negeri Pahang sekarang? Ada kisahnya, tetapi saya tidak berhasrat mahu mencoretkannya di sini. Godek-godeklah di internet, carilah di laman-laman web yang berkaitan, anda akan bertemu sebabnya. Apa pun, semuanya sudah berlalu dan telah menjadi sejarah. 

Saya pula tidak sabar-sabar mahu menikmati santapan minda ini. Insya-Allah jika tiada aral akan saya coretkan ringkasan buku ini.

1 comments:

Airlangga said...

Katakan Perang Saudara Pahang pada akhir abad ke-19 tidak belaku, berdasarkan lineage yang ditulis dalam buku tersebut, nampaknya Sultan Pahang yang patut merajaai kita sekarang adalah pengarah filem (Tun) Aziz M Osman, iaitu abang kepada Tun Suzana penulis buku ini. Menarik untuk difikirkan..

Post a Comment