Sahabat Sejati

Thursday 12 June 2014

Bicara santai: Pesta makan hampir tiba


Hari ini saya tidak bekerja, sengaja mengambil cuti. Hendak kata segaja pun tidak juga kerana pada waktu tengahari saya mahu menghantar anak sulong balik ke asramanya. Kalau diikutkan boleh keluar sekejap dalam waktu kerja kerana saya menghantar beliau bukanlah ke Pulau Tawar, cuma di terminal bas sahaja. Tetapi, memandangkan saya tidak mahu terkejar-kejar masa, jadi eloklah saya bercuti sehari penuh.

Sebenarnya sekolah mula dibuka pada hari Isnin depan, tetapi bagi pelajar-pelajar sekolahnya (termasuk anak saya) yang akan menghadapi peperiksan SMA pada tahun ini perlu menyertai program tahsin al-Quran bermula Jumaat sehingga hari Ahad. Program tersebut bertempat di SMA Maran, bermakna hari ini dia balik ke Jerantut kemudian keesokkannya perlu pergi ke Maran pula. Tentu memenatkan. Tidak mengapa, benda yang bermanfaat. Teringat kata-kata hikmah: “Beramal suatu yang meletihkan, tetapi letih itu satu perasaan dan perasaan itu akan hilang. Manakala pahalanya akan kekal. Maksiat itu suatu yang menyeronokkan, tetapi seronok itu satu perasaan dan perasaan itu akan hilang. Tetapi dosanya akan kekal.” 

Sepanjang perjalanan pergi dan balik, saya perasan sesuatu. Memang biasa setahun sekali ia muncul. Di kiri dan kanan jalan telah banyak tertegak iklan berbuka puasa aka buffet Ramadhan. Ada juadah berbuka dari Timur Tengah, dari Negara China, ada pula chef jemputan dari sekian-sekian tempat, ada chef itu, chef ini dan macam-macam lagi. Harganya pula bukanlah murah. Melihat pada harga untuk seorang makan, saya rasa boleh dimakan untuk empat orang. Ada yang lebih lagi daripada itu. 

Foto hiasan (sumber)

Pelik, puasa pun belum apa-apa lagi, dah cerita juadah berbuka. Nampak lebih berbuka puasa daripada puasa. Sepatutnya Ramadhan menjadi pesta ibadah, tetapi kebelakangan ini menjadi pesta makan pula. Berlambak-lambak juadah di bazar-bazar Ramadhan. Kalau nak lihat menu yang pelik-pelik dan luarbiasa, carilah di bulan Ramadhan, pasti ketemu. Macam-macam ada!

Saya tak kata salah, saya bukan kata tidak boleh. Jangan silap faham. Ada eloknya juga, sekurang-kurangnya menjadi peransang dan latihan kepada budak-budak kecil untuk berpuasa. “Kalau puasa ayah beli kuih itu, kalau puasa emak buat kuih ini...” Bagus, anak-anak pun mula mahu berpuasa. Mungkin mula-mula kerana makanan, tetapi lama-kelamaan menjadi kebiasaan. 

Tetapi jika budak-budak besar pun seperti itu juga, macamana? Berat nanang kata orang Terengganu. Sepatutnya terfikir di benak, Allah masih beri lagi kesempatan untuk bertemu bulan Ramadhan, maknanya Allah masih mahu memberikan peluang untuk memperbanyakkan amal ibadat. Allah masih beri peluang untuk bertaubat dan membersihkan diri daripada dosa. Maka aku mesti gunakan peluang ini sebaik mungkin.

Benar, Ramadhan dengan segenap rahmat dan keberkatan. Jika bulan ini tidak digunakan untuk menambah amal dan membersihkan diri daripada dosa, maka bilakah lagi masanya? 

Ya Allah, sampaikanlah kami kepada Ramadhan...

0 comments:

Post a Comment