Sahabat Sejati

Tuesday 7 March 2017

Nak buat macamana..

foto hiasan ~ sumber

Alkisahnya hari ini.

Pagi tadi dalam perjalanan pulang ke rumah seusai menghantar 'si kecil Haikal yang istimewa' di sekolahnya. Saya menunggang motosikal perlahan menyusuri jalan tar. Waktu pagi jalan memang agak sibuk. Di mana-mana pun sama sahaja saya kira. Yalah, mana yang mahu menghantar anak-anak ke sekolah, juga yang mahu ke tempat kerja. Berpusu-pusu bergerak menuju destinasi masing-masing.

Bukanlah saya mahu mengisahkan suasana trafik di tempat saya. Bukan itu. Ia kisah lain. Setibanya di satu tempat sebelum tiba di simpang menuju ke jalan besar, tiba-tiba mata saya tertumpu pada sekumpulan remaja yang berpakaian sekolah sedang berkumpul. Tanpa segan dan takut, apatah lagi rasa bersalah, dengan selamba mereka menyedut asap rokok. Berkepul-kepul di udara. Apa yang agak menyedihkan saya, ada juga di dalam kumpulan mereka yang beruniform pengawas. Aduhai, inilah agaknya yang dikatakan harapkan pagar (pegar), pagar (pegar) makan padi. 

Saya teringat di zaman saya bersekolah dulu, bukan tiada pelajar yang merokok. Ada, tetapi mereka tidaklah melakukannya secara terang-terangan, melainkan dengan sembunyi-sembunyi. Samada di dalam semak atau di belakang rumah atau di mana sahaja yang dirasakan tidak dilihat orang. Maknanya masih ada rasa 'hormat' pada masyarakat sekeliling. Dalam hati masih ada 'iman' (takut), kiranya begitulah.(senyum).

Sekarang ini, jangan kata budak sekolah menengah yang merokok samada lelaki atau perempuan. Bayangkan budak perempuan pun menghisap rokok. Lebih dari itu, budak sekolah rendah pun turut sama menagih rokok. Pening memikirkannya. Mahu dibiarkan terasa bersalah pula, Jika cuba dinasihati, nanti kita pula di'cerelong'nya sehingga mahu terjojol anak mata.Silap-silap diugut dengan kata-kata yang kasar. Entahlah, akhirnya tengok sajalah

1 comments:

Normala Saad said...

Betul tu dulu2 zaman kak ada budak kelas curi2 hisap rokok tapi semuanya main sembunyi2 tak berani takut kena rotan dengan cikgu

Post a Comment